Osmanli İmparatorlugunda Ciftciler, Dervisler ve Tuccarlar
Bektası Dergahında Zıraı Falıyetler:Kızıldelı tekkesı (1750-1830)
Osmanli tarim sistemini anlamaya calıstigimiz zaman, 16nci yuzyilin sonlarina dogru cikan isyanlar ve krizlerden dolayı; problemın başında çiftlik ve çiftciler oncelıkte olmalılar. Cıftcıler bu yuzyılda tapularını kaybetmeye baslamıslar ve bu yuzyılın sonlarında, 15ıncı ve 16ıncı yuzyılın baslarına gore devletın koruması ve kollaması bıraz azalmıs. bunun nedenlerınden bırı nufusun artması ve uretımdekı dengesızlık sayılabılır, buda ordunun ve kasabalara daha az kaynak gıtmesı anlamına gelmekteydı. Bu donemde, buyuk cıftlıkler arpa uretımlerın kucuk olceklı cıftlılere gore bıraz artırmıslardır. Bu baglamda, Bazi sorular onem kazanmaktadir. Ilk soru su olabilir, buyuyen ciftlikler tarim odakli dervisleri nasil etkilemistir. Dervis gruplar ile normal halk arasinda cifliklerin yapisi nasil olusmustur. Tekke ciftlikleri nasil ve kimler tarafindan hangi metodlara gore yonetilmislerdir. Uretim, tuccarlarin, vergi toplayan devlet memurlarinin ve askeriyenin elindeyken, ticaret icin herhangi bir uretim varmiydi. Butun bu sorular Kizil Deli Sultan Tekkesi referans alinarak cevaplanmaya calisilacaktir.Kizil Deli tekkesi Dimetoka'ya (bugunku Yunanistan sinirlari icinde) 40km uzakliktadir ve Kizil Deli Sultan Tekkesinin bu bolgede buyuk tarim aktivitesi olmustur. Mehmet Fatih zaviyeleri kaldirmak istemis ve gelirlerini timar's aktarmaya calismissada Ikinci Beyazit zamaninda, zaviyeler Beyazid II zamaninda yeniden gelmistir. 15 inci yuzyilin sonlarina dogru mezra seklinde yerlesimler Daribuku, Buyukviran,Tirfilluvirani, Tatarvirani, Akpinar, Papaslik ve Kavacik. Daribuku bu yerlesim birmler arasinda ozel bir yeri vardir. Konum itibariyla Kizildeli dervislerinin sorumlu oldugu bir dag gecis bolgesindedir. Dervislere yardimci olarak derbent kafileri denen hristiyanlar eslik etmislerdir. Dervislerin bu hizmetine karsilik ozellikle savas zamaninda alinan ve avariz-i divaniye denen vergilerden muaf tutulmuslardir.
Dervilerin ciftci yardimcilari da ozel vergilendirilmislerdir. Topraklarda calisan ciftciler osur odemisler calismayan fakat yol koruculugu yapanlarda kile (takil olcmede kullanilan kap) seklinde bugday veya arpa verdiler. Bunlara haricen butun yetismis erkekler 10 akce vermislerdir. Tahil uretiminin yaninda meyve ve sarap uretimide olmus bunlardan armuttan 10 akce, cevizden 100 akce, bagcilik 25 akce ve sarap satisindanda 35 akce alinmistir. 16 yuzyilda yerlesenlerin sayisinin artmasi ve akcenin deger kaybetmesiyle vergi oranlari artmis fakat bu gecis korucularini fazla etkilememistir. 16 yuzyilin sonlarinda Sultan Murad zamaninda Edirnedeki yazili kaynaklara gore derbendci sayisi 60 la kisitlanmis ve bunlar 2 farkli noktada gorevlendirilmislerdir 100 yil onceki oranda vergi odemislerdir. Bu kaynaklara gore derbendcilerde gecis koruculari gibi avariz-i divaniye ve tekalif-i orfiye vergisinden muaf tutulmuslardir. 17 yuzyilda zaviyeler avariz vergisinden muaf olmalari zorlasmis bununla ilgili sikayetlerini 1615 yilindaki Gokbilginin yazdigi kaynaklarda gorebiliyoruz. Buyukviran koyu tahrir emini vergisinden ellerinde vergiden muaf tutulmasini gosteren belgeleri olmalarina ragmen kurtulamamislardir. Dervislerin ellerinde muaf oldugun gosteren belgeleri olmasina ragmen bu uzun surmemistir. 1679-1680 yillarindaki basili kaynaklara (Basvekalet Arsivi) gore tekke 30 000 akce degerinde degisik sekilde vergi vermistir. İlk defa bu dokumanda Daribuku, Buyukviran ve yanindaki mezralardaki zaviyelerin eski haklari konusundan Mulknamede belirtildigi sekilde bahsedilmistir. 16 yuzyilin son yillarida yazilan belgelere (gore buda gene Gokbilgin tarafindan basilmistir) cifciler topraklarin sinirli oldugundan bahsetmektedirler. Bir suru insan ismi gecmesine ragmen yerlesim yeri bulunmamistir. 16 yuzyilda Kizildeli tekkesinin tarimla direkmi ugrastigi yoksa kendisine bagli ciftcilere mi bagimli oldugu bilinmemektedir. Bu konuyla ilgili herhangi bir kayit bulunmamaktadir. Gercekte Kirsehirdeki Hacibektas ve Osmanciktaki Koyun baba buyuk tekkeleri tahrire gore ciftcilerden gelen paralar ana gelir kaynagini olusturmaktadir. Kucuk tekkelerle ilgili genis bilgi kaynaklari bulmamiza ragmen buyuk tekkelerin daha cok vergi affina baglidirlar. Barkan (kitabin ismi kucuk tekkelerde tarim hareketleri) gore ki 19 yuzyilin baslarindaki tarim hareketlerinden bahsetmektedir, bu zamanda tarim arazileri ya belirli bir orani tekkeye kalacak sekilde tekkeye bagli ciftcilere kiralanmistir yada baska amac icin kullanilmistir. Ne oranda tahil uretimi bilinmemekle beraber ikinci Mahmut zamaninda bektasi tekkeleri tahil uretiminden pay almislardir. 17 ve 18 yuzyilda anlasilabilir sekilde vergiler enflasyon ve paranin degerini kaybetmesiyle cifciler kendilerini zorluk icinde bulmuslardir. Bu zorluklari asmak icin tekke yonetimi toprak bagisi istemisler veya olmassa yeni toprak satin almislardir. Bu toprak alimlariyla ilgili herhangi bir kayit bulunmamaktadir. "Arz" tarihinde 1222/1807-08 Kizildeli tekkesi kendi tekkesine yerlesen ciftcilerden vergi toplamak icin basvurmuslar buna gerekce olarakta 200 den fazla dervis ve 300 tekkeye bagli nufusun sadece koylerden toplanan osure bagli oldugu gosterilmistir. Bazi tekkelerde tekke yonetimi gelirlerini artirmaya zorlanmislardir. Bu zor zamanlarda Kizildeli tekkesi yonetimi ve diger tekke yonetimi gelirlerini artirmak icin bazi yatirimlar yapmislardir. III Muratanin zamaninda tahrire gore 2 degirmen II Mahmutin zamaninda 7 degirmen acilmistir. Ayni zamanda yag ve sabun atolyeside acilmistir. Hayvan yetistiriciligi baska bir uretimi cesiklendirme sekliydi. 16 yuzyil yazitlarina gore Koyunbaba tekkesinde Kanuni Suleyman zamanindaki kayitlara gore 1000 koyun ve buyuk bas hayvan ve bunlara bakan 12 coban vardi. 16 yuzyilda Kizildeki tekkesindeki hayvancilikla ilgili herhangi bir bilgi bulunmamaktadir. Buna ragmen 18 yuzyilin baslarinda tekke binlerce hayvan almis ve III Ahmet dervislerden koyun vergisi veya baska adiyla adet-i agnam alinmamasiyla ilgili kanun cikarmistir. 1772 1773 yillarinda hayvan sayisi 3000 cikmis ve bunlardanda koyun vergisi alinmamasi icin basvurulmustur. 1826 yilinda merkez yonetimince tekke kapatildiginda 2500 koyun sayilmistir. 18 yuzyilda Kizil Deli organizasyonu hakkinda cok az sey bilinmektedir buna ragmen butun yetkiler metevellide toplandigi bilinmektedir. Dervislerle mutevelli arasinda bazi sorunlarin bulundugu bilinmektedir. 1103/1681-92 yazili kaynaga gore bir kisi hakkinda butun kurallara ragmen tekkenin gelirlerini kendi ustune aldigi, koylulere baski yaptigi hatta kendi ofisini iltizam olarak soyleyip kiraya vermistir. Fakat bu dervisin kim oldugu hakkinda fazla bir bilgi yoktur. Veya Hacibektas tekkesinden olma eihtimalide vardir cunku Hacibektas 18 yuzyilin baslarindan itibaren kendi aldigi bir kararla kendi adayinida baska bektasi tekkelerine sokma yetkisi veriyordu ama Hacibektas tekkesinin Kizildeli tekkesine kendi adayinida soktuguna dair herhangi bir bilgi yoktur fakat Evliya Celebiye gore butun tekkeler bektasi olarak biliniyor ve yukaridaki ihtimalin gecerli olma sansi yuksektir. 17 ve 18 yuzyilda Anadoluda ve balkanlardaki buyuk ciftlikler ki zaviyeler bunlara bagimliydi tarimdaki degisiklikler icerir. Buna ragmen tekkeler biraz farklilik gosterirler. Traian Stoianovich buyuk ciftliklerin gelismesiyle avrupaya tahil ihraci arasinda iliski kurmus ki daha once bu ihracat 16 yuzyilin sonlarinda neredeyse ortadan kalkmisti.Pamuk ve dari yetistirilmeye baslanmasiyla tahil uretiminden daha karli olmaya baslamistir. Ayni zamanda ciftciler uzerindaki baskilar ve yaylacilik faaliyetleri dolayisiyla tahil uretimi artmistir. Traian Stoianovich gore zenginlesen ve buyuyen zengin ciftliklerle koyluler arasinda ucurum buyumustur. Buyuk ciftlikler silahli guc tuttuklarindan dolayi istedilerini almislar buda koyluleri iyicene yoksullastirmistir. Traian Stoianovich in modeli Bektasi tekkelerinde biraz farklilik gostermistir. Ilk olarak dari ve pamuk uretiminin tekklelerce yapildigi hakkinda hic bir bilgi yoktur. Ikinci olarak tekkelerin silahli gucu yoktu. Yazara gore Traian Stoianovich modeli daha cok buyuk ciftlikler icin gecerlidir normal olcekli bir ciftlik icin yukaridaki bilgiler gecerli degildir. Ilk olarak buyuk ciftliklerle tekkeler arasindaki en onemli fark uretimdi. Buna ornek Arnavut Busatli Mehmed Pasa Venedik'e yetecek kadar pirinc uretmistir. Buna karsilik tekkelerde cok az olmustur. Bu olusumlar altinda, bir tekke kendi kendini gecindirmeyi ancak guclu bir lideri arkasina alarak basarabilirdi. Bu amaclarindanda bayagi basarili olmuslardir. Tepedenli Ali pasanin Bektasilere olan yakinligi bilinmektedir. Fakat bu yakinlik konusunda fazla bir bilgi yokturdur.Bazi durumlarda bolgede guclu olan kisilerin bu topraklari ele gecirmeye calistilarsada bu kisilere karsi tekkelerin ne tur bir cozum izledikleri konusunda fazla bir bilgi yokturdur. 18 yuzyilda genellikle bu durumlarda merkezi hukumet yardim edebilirdi ama onlarda kendi topraklarinda garnizon barindirmadigin surece yardim etmiyorlardi. Bazi toprak sahipleri tekke topraklari satisindan buyuk paralar kazanmislardir 1826 yilindan sonra. Arsivlerde olan satislardan genel bir sonuca ulasmak mumkun olmamaktadir. Fakat kizildeli tekkesinin toprak satislarindan genelllikle bolge halki satin almistir. Arsivlere gore bu topraklari alanlarin herhangi bir unvanlari yoktu sadece bir tanesinin unvani vardi "ayan"di ve Ferecikliydi. Fakat harcadigi 800 kurus fazla bir para degildi. En buyuk alici 20 000 kurus harcamis ve 1800 donum arazi ve 30 donumluk mera satin almistir. (1 donum 939.3 m2) Sadece tapuda ismi ve nereli oldugu yazilidir. Ama aga ve zida kudretuhu ismi eklenmistir. Buda onemli bir insan oldugunu gostermektedir. Bu arazileri yatirim icin almis parselleyip satmistir. Bu satislardan on kat kar etmistir. Cok ilginc olacakti bu toprak satislarinin nasil yapildi fakat fazla bir bilgi yokturdur. Bu acik artirmayla yapilan satislardan hukumet cok daha az vergi alabilmekteydi. Baska bir para kaybida cok sayida tekkeler binalarini butun olarak satmak yerine binalari yikip malzemelerini satmislardir ama bu yikmalardan dolayi cok ucuza gitmistir. Esad pasanin tutukladigi seyhlere gore Kizildeli tekkesi iki yapidan olusmustur. Asagi ve yukari meydan. Seyhlere gore 24 koy bu tekkelere baglidir. Esad Pasaya anlatilanlara gore 150 evlenmemis bektasi 40-50 hizmetci dervis vardi. Esad pasanin raporunda bu hizmetci dervislerin ne is yaptiklariyla ilgili bir bilgi yokturdur. Ama tahminimize gore bunlar cift hizmetkarlarina yol gostermektedirler.Kizildeli tekkesinde herhangi bir bilgi bulunmamakla beraber diger tekkelerde irgat odalari vardi. Bazi buyuk tekkeler topraklarini kiraya vermislerdir. Bu konuyla ilgili en cok bilginin bulundugu tekke Abdal Musa tekkesidir. Bazi Balkan tekkeleride bu yolu izlemislerdir. Ciftciye gelelikle iki okuz, surus takimi ve tohum verilmistir. Bazi tekkeler, buna ornek olarakta Hacet Baba tekkesi gosterilebilir, ciftcileri evlere yerlestirmislerdir. Fakat urunlerin nasil paylasildigi konusunda bir bilgi yokturdur. Balkan tekkerinde, farkli olarak dervisler calismislar ve yakinda yasayan koyluler dervislere yardim etmislerdir.
Seyhlere tekkelerin sahip oldugu mal varliklari soruldugunda, hazir para bulunmadigi, 2500 koyun ve keci, 200 buyukbas hayvan, 40-50 tane at, 20-30 tane okuz. Kizildeli ve Elmalidaki Abdal musa tekkeleri toplam hayvan sayisi bakimindan ayni ozellikleri gosterir. Elmali dervislerinde 114 tane buyukbas hayvan ve 145 tanede okuz vardi. Balkan tekkelerinde daha az sayida hayvan vardi. Genelde okuz besliyorlardi ve okuz sayisi orani diger hayvanlarin oranina gore artmistir. Esekler tarihi belgelere gore sayilari fazla degildi. Sadece Demir baba, Egribucaktaki Mumin baba ve Megrideki Hizir babada esek vardi. At kullanimi cok yaygindi. Fakat Balkan tekkeleri ati tasimacilikta kullanmamislardi. Buna karsilik katir kullanimi cok azdi. Esad pasanin raporundan tekkelerin ne kadar topragi oldugunu belirtmemistir. Ama toprak satisi belgelerinden tekkelerin ne kadar toprak sahibi oldugunu anliyoruz. Bu topraklardan nekadarinin mulknameye sahip oldugunu bilmiyoruz. Satilan toplam arazi miktari 3465 donumdur. (1 donum 939.3 m2). Abdal musanin sahip oldugu arazi miktari 9480 donumdu. En cok araziye sahip olma bakimindan Kizildeli tekkesi ilk siradaydi. Bazi zaviler, Ruscukdaki Horasani Ali baba, Nigboludaki Koc Ali Baba, Ferecikte Gobekli Sarac Baba, Koprulude Hacet baba, Tekfurdagli Coban baba, Sersem baba, Selanikte Karababa, Akpinardaki Kadincik tekkesinin enventerinde herhangi bir toprak sahibi olduguna dahil herhangi bir bilgi yoktu. Bunun nedeni enventerlerdeki hatalardan olabilirdi. En ufak tekkenin bile bahceleri en azindan uzum baglari vardi. Cok ilginc olan seyse, Mumin baba ve Eski Zagradaki Musaca'nin 11donum gul bahceleri vardi. Sancaktar baba ve hizir babanin zeytin agaclari vardi. Hizir babanin 148 zeytin ve 335 palamut agaci vardi. Kizildeli tekkesinin 8 donum kusburnu agaci vardi. Satis rakamlarindan kizildeli tekkesinin nekedar ari kovaninin olduguyla ilgili bir bilgi yokturdur. Fakat aricilik yapildigi ile ilgili belge vardir. Buyuk capta ari kovanina sahip olan tekkeler Fericekteki Nefes baba 120 kadar kovani vardi. Nefes babayi Mumin baba ve Egribucaktaki piri baba izlamekteydi. Hezargradli Demir baba 43, kucuk bir zaviye olan Ruscukdaki Horasani Ali baba da 45. Huseyin baba ve Hezargraddaki koc dogan ve Ruscukdaki Tay babanin 28 kovani veya daha azi vardi. Satis rakamlarinda kizildeli tekkesinin miktari tam olarak bilinmeyen agaclik, 70 donum cayiri vardir fakat meralarla ilgili bir bilgi yokturdur. Envanterlerden verilen rakamlardan tarimcilik ve hayvancilik ile ilgili o zamanlara varolan rakamlari bilebiliriz. Burada hayvan sayisi ve tarim arazisi olarak kullanilmayan mera ve cayirlari karsilastirabiliriz. 16-17 yuzyilda meksikada 1750 hektar. arazi 500 hatta bazi durumlarda 1000 buyukbas hayvani beslamistir. Kucukbas hayvan olarak 780 hektar araziyi 2000 kucukbas hayvan kullanmistir. Rakamlari karsilastirdigimizda tarim arazisi kullanimi Meksikada 4 kat fazladir, yazara gore bunun sebebi meksika rakamlarinin gercegi tam yansitmadigidir. Yasam alanlari dikkate alindiginda envantere sadece birinci ve ikinci kattaki odalar belirtilmistir. Bazende harici odalardan bahsedilmistir. Selamlik veya haremlikle ilgili herhangi bir bilgi yokturdur. Dervislerin ve ayrica misafirler icin odalar vardir. Mutfakalarda genelde ekmekhane vardir. Bazende yiyecek stoku yapilan odalar vardir. Bunlara ek olarak tahil ambarlari vardir. 19 yuzyilin baslarinda ticaret cok yayginlasmis ve hatta cok kirsal bolgelerde bile ticaret yapilmistir. Buna ragmen dukkan ve buna benzeri ticaret isleri tekkelerde fazla bulunmamaktaydi. Bunlara 5 ornek verilebilir, bunlardan biri Koprulu Hacet baba idi, buna ait bir firin, birkac dukkan, bozaci, hatta ufak bir hani bile vardi. Bektasi tekkeleri icin degirmen sahibi olmak cok yaygindi. En cok degirmen sahipleri, Koprulu Hacet Baba ve Megrideki Hizir babadir. Bunlara ait 5 tane degirmen vardir. Hezargrad ‘deki Demir baba ve Silistre sancagi Yenipazardaki Musa Babanin da 4 er tane degirmenleri vardir. Bektasi tekkelerinde yetistirilen atlarin satisinin yapilip yapilmadigin ogrenmek cok ilginc olacakti. Osmanli ordusunun bu atlarin satin alma ihtimali cok yuksekti, ve buyuk bir ihtimallede Edirne veya baska bir merkez ussune gonderilme ihtimalleri cok yuksektir. Fakat bununla ilgili bir bilgi yokturdur.
Cok az bilgi sahibi olmamiza ragmen, bektasi tekkeleri hakinda su yorumu yapabiliriz. 18inci ve 19 uncu yuzyillarda, buyuk ve kucuk bas hayvancilik, hatta bazen aricilik ve zeytincilik yapilmistir. Uretimlerin buyuk bir kismi tekkelerin kendisi tarafindan tuketiliyordu. Fakat tekkelerin belli bir oranda ticaret yaptiklari dusunulebilir. Bazi tekkelerin birden fazla ciftlige sahip olduklari bilinmektedir. Ciftlikler genelde bitisik degillerdi fakat derebeyi terzi toprak agalarindan nasil korunduklari bilinmemektedir.
Tablo 1: Balkan TekkelerindeKoyun ve Keci (Kızıl Deli, Piri Baba and Egribucaktaki Mümin Baba dahil degil)
Tekke ismi |
Koyun |
Keci |
Toplam |
Hızır Baba, Megri |
990 |
771 |
1761 |
Nefes Baba, Ferecik |
683 |
623 |
1306 |
Demir Baba, Hezargrad |
334 |
461 |
795 |
Hüsetin Baba, Hezargrad |
337 |
197 |
574 |
Musa Baba, Yenipazar |
141 |
295 |
436 |
Tay Hızır Baba, Rusçuk |
131 |
299 |
430 |
Hacet Baba, Köprülü |
259 |
– |
259 |
Göbekli Saraç Baba, Ferecik |
58 |
50 |
108 |
Koç Ali Baba, Niğbolu |
49 |
– |
49 |
Sancakdar Baba, Megri |
8 |
24 |
32 |
Gaziler, Ferecik |
2 |
9 |
11 |
Koç Doğan, Hazargrad |
10 |
– |
10 |
Tablo 2: Balkan tekkelerinde buyukbas hayvan (Kızıl Deli dahi degil) Tablo 3: Balkan tekkelerinde at (Kızıl Deli dahi degil)
Tekke ismi |
Bufalo |
Sigir |
Total |
Pulluk Takimi |
Demir Baba, Hezargrad |
49 |
118 |
167 |
23 |
Hızır Baba, Megri |
16 |
125 |
141 |
26 |
Piri Baba, Eğribucak |
En az 19 |
En az 97 |
En az 116 |
17 |
Nefes Baba, Ferecik |
7 |
88 |
95 |
9 |
Tay Hızır Baba, Rusçuk |
19 |
55 |
74 |
13 |
Hüseyin Baba, Hezargrad |
24 |
37 |
61 |
14 |
Musa Baba, Yenipazar |
9 |
38 |
47 |
11 |
Göbekli Saraç Baba, Ferecik |
20 |
35 |
55 |
2 |
Mümin Baba, Eğribucak |
2 |
41 |
43 |
18 |
Horasanı Ali Baba, Rusçuk |
8 |
23 |
31 |
5 |
Musa Baba, Hezargrad |
– |
16 |
16 |
2 |
Koç Ali Baba, Niğbolu |
2 |
12 |
14 |
1 |
Sancakdar Baba, Megri |
– |
14 |
14 |
3 |
Koç Doğan, Hezargrad |
1 |
12 |
13 |
1 |
Ali Baba, Naslıç |
2 |
5 |
7 |
3 |
Gazailer, Ferecik |
– |
2 |
2 |
1 |
Emini(?) Baba, Nasliç |
– |
2 |
2 |
– |
Tekke ismi |
At |
Demir Baba, Hezargrad |
72 |
Hüseyin Baba, Hezargrad |
66 |
Tay Hızır Baba, Rusçuk |
63 |
Hızır Baba, Megri |
51 |
Piri Baba, Eğribucak |
50 |
Nefes Baba, Ferecik |
38 |
Musa Baba, Yenipazar |
31 |
Göbekli Saraç Baba, Ferecik |
21 |
Musa Baba, Hezargrad |
16 |
Koç Doğan, Hezargrad |
15 |
Horasanı Ali Baba, Rusçuk |
12 |
Mümin Baba, Eğribucak |
10 |
Koç Ali Baba, Niğbolu |
10 |
Hacet Baba, Köprülü |
7 |
Sancakdar Baba, Megri |
4 |
Tablo 4: Balkan tekkelerinde arazi miktari (Kızıl Deli dahil degil)
Name of tekke |
dönüm |
Mümin Baba, Zağra-ı atik |
2932 |
Mümin Baba, Eğribucak |
2040 |
Tay Hızır Baba, Rusçuk |
2000 |
Hızır Baba, Megri |
1926 |
Piri Baba, Eğribucak |
1610 |
Kıdemli Baba, Zağra-ı cedid |
1456* |
Nefes Baba, Ferecik |
652 |
Demir Baba, Hezargrad |
545 |
Kasım Baba, Kesriye |
169+4-5 çift |
Hüseyin Baba, Hezargrad |
350 |
Yaran Baba, yeri bilinmiyor |
337 |
Binbiroklu Ahmed Baba, Pınarhisar |
267 |
Gaziler, Ferecik |
258 |
Ali Baba, Naslıç |
2/3 çift |
Musa Baba, Yenipazar |
166 |
Musa Baba, Hezargrad |
120 |
Sancakdar Baba, Megri |
106 |
Derviş Ali, Naslıç |
1 çift |
Bayezid Baba, Selannik |
25 |
Emini(?) Baba, Nasliç |
20 |
Koç Doğan, Hezargrad |
1 |
(*: Ek olarak tekkenin 2174 donum öşür hakki vardi)
Tablo 5: Balkan tekkelerinde bahce ve uzum baglari (Kızıl Deli dahil degil)
Tekke ismi |
Uzum bagi dönüm |
Bahce dönüm |
Toplam |
Kıdemli Baba, Zağra-ı cedid |
13 |
18 |
31* |
Hacet Baba, Köprülü |
30 |
bilinmiyor |
30dan cok |
Hızır Baba, Megri |
13 |
12 |
25 |
Kasım Baba, Kesriye |
17 |
1 den fazla |
18den cok |
Mümin Baba, Eğribucak |
18 |
– |
18 |
Piri Baba, Eğribucak |
13 |
– |
13 |
Kadıncık, Akpınar |
9 |
3 |
12 |
Nefes Baba, Ferecik |
12 |
– |
12 |
Demir Baba, Hezargrad |
12 |
– |
12 |
Tay Hızır Baba, Rusçuk |
– |
10 |
10 |
Yaran Baba, yeri bilinmiyor |
8 |
– |
8 |
Musa Baba, Yenipazar |
6 |
– |
6 |
Ali Baba, Naslıç |
6 |
– |
6 |
Gaziler, Ferecik |
5 |
– |
5 |
Koç Ali Baba, Niğbolu |
1 |
3 |
4 |
Hüseyin Baba, Hezargrad |
4 |
– |
4 |
Emini(?) Baba, Nasliç |
4 |
– |
4 |
Mümin ve Musaca, Zağra-ı atik |
1 |
bilinmiyor |
1den fazla |
Musa Baba, Hezargrad |
1 |
– |
1 |
Binbiroklu Ahmed Baba, Pınarhisar |
1 |
– |
1 |
Sersem Baba, Çoban Baba, Tekfurdağı |
– |
bilinmiyor |
bilinmiyor |
Table6:Balkan tekkelerinde agaclik ve koru (Kızıl Deli dahil degil).
Tekke ismi |
(koru) |
(mera) |
Toplam dönüm |
Hüseyin Baba, Hezargrad |
|
|
20000 |
Demir Baba, Hezargrad |
|
8000 cok |
18000 |
Kıdemli Baba, Zağra-ı cedid |
1000 |
1500 |
2500 |
Tay Hızır Baba, Rusçuk |
650 |
714 |
1364 |
Musa Baba, Hezargrad |
500 |
– |
500 |
Gaziler, Ferecik |
500 |
– |
500 |
Mümin Baba, Eğribucak |
316 |
yayla |
316dan cok |
Mümin ve Musaca, Zağra-ı atik |
300 |
– |
300* |
Ali Baba, Naslıç |
150 |
– |
150 |
Koç Doğan, Hezargrad |
100 |
– |
100 |
Hızır Baba, Megri |
80 |
– |
80 |
Koç Ali Baba, Niğbolu |
25 |
– |
25 |
Piri Baba, Eğribucak |
15den cok |
Birkac yayla |
15den cok |
Yaran Baba,yeri bilinmiyor |
10 |
– |
10 |
Musa Baba, Yenipazar |
10 |
– |
10 |
Kasım Baba, Kesriye |
7 |
– |
7 |
Binbiroklu Ahmed Baba, Pınarhisar |
6+1 mezraa |
– |
6+1 mezraa |
(*: + 900 dünüm bilinmiyor)